Turkoosi TIER sähköpotkulauta Kalliossa (Kuva: Arkkitehtitoimisto Eero korhonen)
Sähköpotkulaudat alepafillareiden rinnalle
Tämän kevään aikana Helsingin katukuvaan on ilmestynyt sähköpotkulautoja kaupunkipyörien rinnalle. Potkulaudoista on uutisoitu runsaasti, niin puolesta kuin vastaakin. Erityisesti sähköpotkulautojen parkkeeraaminen on herättänyt runsasta keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Viimeisimpänä sähköpotkulaudat ovat tulleet Vuosaareen HSL:n ja Samocat Sharing-yrityksen yhteistyöllä. Myös Tampere on saanut omat potkulautansa kevään aikana.
Miten nämä sähköpotkulaudat käytännössä toimivat? Mihin ne oikein jätetään?
Miinukset ja plussat
Viime maaliskuussa ensimmäisenä sähköpotkulaudat Helsinkiin toi ruotsalainen start up-yritys. Nyt potkulautoja tarjoavat myös saksalainen TIER sekä kotimainen HOOP.
Toisin kuin kaupunkipyöriä, sähköisiä potkulautoja ei tarvitse palauttaa asemalle vaan ne voidaan jättää mihin tahansa odottamaan seuraavaa käyttäjää. Potkulautoja käytetään mobiilisovelluksen avulla.
Sähköpotkulaudat toimivat kertamaksulla. Käyttöönotto maksaa euron, ja siitä jokainen minuutti veloittaa käyttäjältä 12 senttiä.
Yrityksen työntekijä käy yön aikana keräämässä laudat ja he myös lataavat ne. Poikkeuksena HOOP-yrityksen sähköpotkulaudat, joissa erikseen irrotettavat akut. Laudoista löytyy paikannin, joka helpottaa niiden löytämistä.
Kuitenkin hyvät käytöstavat voivat unohtua, ja potkulautoja saatetaan jättää lojumaan minne tahansa. Tämä on herättänyt keskustelua, mutta ideaa kehitetään jatkuvasti. Helsingin Sanomat uutisoi esimerkiksi Pariisin uhanneen kieltää sähköpotkulaudat kokonaan, jos niitä ei käytetä ohjeiden mukaan.
Kannattaa kuitenkin vielä antaa mahdollisuuksia sähköpotkulaudoille. Pienillä säädöksillä ja kehittämisellä niistä syntyy aivan oivia menopelejä. Sähköpotkulautoja kannattaa käydä testaamassa aurinkoisena kesäpäivänä, kunhan muistaa hyvät käytöstavat liikenteessä sekä kanssaihmisiä kohtaan.