Kesä on saapunut ja polkupyöräilijät suhaavat jälleen katukuvassa. Etenkin tänä vuonna Helsingissä on tehty monia kaupunkisuunnittelun kannalta kiinnostavia päätöksiä. Jatkossa polkupyöräilylle tullaan antamaan entistä enemmän tilaa katukuvan ja liikenteen suunnittelussa.
Vuonna 2012 vanhaan ratakuiluun avattiin Kiasmalta Ruoholahteen kulkeva Baana. 1,3 kilometrin mittaista kevyen liikenteen väylää kulkee noin 700 000 pyöräilijää vuodessa.
Nykyinen baanantynkä on laajentumassa lähivuosina lähes satakertaisesti. Uusia baanoja rakennetaan vuoteen 2020 asti, ja niihin yhdistetään nykyisiä pyöräteitä. Koko baanaverkosto olisi suunnitelmien onnistuessa 130 kilometrin mittainen, ja yltäisi myös Espooseen ja Vantaalle.
Huhtikuussa Helsingin kaupunginvaltuustossa hyväksyttiin merkittävä kansalaisaloite Hämeentien muuttamisesta pyöräilylle ja kevyelle liikenteelle ystävällisemmäksi joukkoliikenneväyläksi.
Nykyisin kevyelle liikenteelle hankalaksi ja vaaralliseksikin kuvailtu Kurvista Hakaniemeen kulkeva Hämeentien osuus saisi kokonaan omat pyöräilykaistansa. Tämä jouheuttaa lisäksi tien raitiovaunu- ja bussiliikennettä, sillä yksityisautoilijoille suunnattu läpiajokielto ohjaa muun autoliikenteen Sörnäisten rantatielle.
Helsingin keskustassa yhä useampi viilettää keltaisella kaupunkipyörällä. Helsingin kaupungin liikennelaitos on asentanut 50 pyöräasemaa ja 500 polkupyörää kattavan kaupunkipyöräjärjestelmän. Ensi kesäksi asemien ja pyörien määrä tulee kolminkertaistumaan.
Rekisteröinnin jälkeen pyörien käyttö onnistuu käytännössä HSL:n matkakorttia vilauttamalla. Hanke vaikuttaa toimivalta tavalta integroida polkupyörät osaksi Helsingin joukkoliikennettä ja vähentää ruuhkauttavaa yksityisautoilua.
Helsingin kaupunginsuunnitteluviraston näyttely Pyöräliikenne Helsingissä on avoinna lokakuun 1. päivään asti Kampin Narinkkatorin laidassa sijaitsevassa Laiturissa. Näyttelyssä voi esimerkiksi tutustua pyöräreitteihin poljettavassa simulaattorissa. Kannattaa käydä tutustumassa, jos haluaa tietoa kaupunkipyöräilyn uusista tuulista, tai miltä tulevaisuuden Helsingin keskusta tulee näyttämään jalankulkijan ja pyöräilijän näkökulmasta.